dinsdag 1 februari 2011

Hoe iedereen kan leren tekenen

Als ik vertel dat ik creatieve workshops geef, met tekenen en schilderen, zeggen veel mensen: "Dat kan ik niet. Ik kan niet tekenen en schilderen".
Zal ik eens wat vertellen?
Ik kan zelf ook niet tekenen en schilderen.
Natekenen, dat gaat goed, maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Wat was ik gefrustreerd tijdens mijn opleiding, dat ik een vos probeerde te tekenen en deze meer leek om een mengeling van een kat en een hond.
Thuis ben ik eerst gaan kijken hoe een vos er nu eigenlijk uit ziet.
(Overigens moest een van mijn mede coaches erg lachen om die vos van mij. Ze zei: "Het lijkt wel alsof een kind dit getekend heeft. Geweldig, ik wilde dat ik nog zo onbevangen kon tekenen."
O ja! En bedankt!).

Ook dit is een weergave van een gevoel.

Wat ik wél kan, is weergeven wat ik voel of denk.
Van te voren heb ik geen idee wat ik ga maken of wat het moet worden.
Ik kies een kleur die me op dat moment aanspreekt en ik zet een lijn. Vaak kies ik ook voor een vorm.
Uiteindelijk komt er altijd iets op papier en wordt er weer iets duidelijker rondom het thema waar ik op dat moment aan werk.
Ook voor mijn workshopdeelnemers geldt dat keer op keer, ook voor degenen die echt niet kunnen tekenen.
Maar... er is hoop! In de nieuwe Flow, die as woensdag verschijnt, staat een tekengidsje. Wat heerlijk! Straks kan iedereen tekenen!!

Woensdag 2 februari en 30 maart: workshop Innerlijke criticus Zuiderlicht Breda. 9.30 - 11 uur, kosten 10 euro.

Aanmelden kan via hetschilderschuurtje@live.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten